WebQuest titel: My Favourite
Onderwerp: Een fotoboekje maken waarin ze informatie verzamelen, lezen en herschrijven. Dit doen ze met behulp van verschillende grammaticale tijden. Deze tijden staan aangegeven bij ieder stukje. Een formele overtuigende brief schrijven om tickets te winnen om naar het idool te kunnen gaan kijken. Hiermee leren ze een goede formele brief te schrijven en gebruik te maken van de volgende grammaticale tijden: Present Simple, Present Perfect, Past Simple, Past Perfect.
Schooltype: HAVO klas 3
Vakgebied(en): Engels
Uitvoering:
Het maken van een fotoboekje. Dit doen ze in groepjes van 3 ( op deze manier word het coöperatief leren gestimuleerd).
Het schrijven van een formele overtuigende brief. Dit doen ze individueel om zo de grammatica zelf te laten toepassen. door 2 à 3 leerlingen per onderdeel
Tijdinvestering voor leerling(en): 5 lessen.
De eerste les is de instructieles. De rest van de lessen werken de leerlingen zelfstandig aan de webquest.
Deadline voor het inleveren van de producten is de zesde les.
Je kunt een gedetailleerde lesplanning hieronder zien in de tabel.
Opbrengst van de WebQuest: Een fotoboekje en een formele overtuigende brief.
Leerpunten: Door deze webquest te maken, leren de leerlingen in het Engels:
Informatie lezen in het Engels en deze samenvatten
Engelse informatie herschrijven door middel van een aantal grammaticale structuren toe te passen.
Grammaticale structuren juist toepassen
Formele overtuigende brief lay-out herkennen
Formele vocabulaire herkennen en gebruiken
Extra materialen die nodig zijn: Eventueel een beamer om de presentatie te houden.
WebQuestmaker: Susan Smits
Beoordeling: De benodigde informatie om de opgeleverde producten na te kijken kunt u op de webquest vinden onder het kopje beoordeling.
ERK niveau: A2/B1
Voorbeeld van een lesplanning voor het gebruik van deze webquest:
Taak van de leerlingen
Taak van de docent
Controle op de taak
Luisteren naar uitleg van de docent.
Door lezen van de hand-out
Hand-out uitleggen.
Uitleggen wat de bedoeling is van het project
Docent vraag aan de leerlingen of er nog onduidelijkheden zijn.
Zo niet dan hebben de leerlingen het begrepen.
Iedere bijeenkomst word er nog een keer gecontroleerd of de leerlingen de taak begrijpen.
Leerlingen worden in groepen van 3 verdeeld en gaan aan de slag met het onderdeel ‘fotoboekje’ van de webquest.
Leerlingen in groepjes verdelen en rondlopen om vragen te beantwoorden.
De docent ziet het logboek in van de leerlingen.
De docent loopt in de klas rond om ervoor te zorgen dat de leerlingen bezig zijn met de webquest.
Leerlingen werken aan de webquest. De leerlingen zijn nog bezig met het maken van het onderdeel ‘fotoboekje’ van de webquest
Rondlopen in de klas om mogelijke vragen te beantwoorden.
Logboeken inkijken
De docent controleert het logboek van de leerlingen.
De docent loopt in de klas rond om ervoor te zorgen dat de leerlingen bezig zijn met de webquest.
Leerlingen werken aan de webquest.
Er wordt de laatste hand gelegd aan het fotoboekje.
Er wordt een begin gemaakt/ verder gewerkt aan het onderdeel “writing a formal persuasive letter”
Het onderdeel“writing a formal persuasive letter” wordt individueel gedaan door de leerlingen.
Rondlopen in de klas om mogelijke vragen te beantwoorden.
Logboeken inkijken
De docent controleert het logboek van de leerlingen.
De docent controleert hoe ver de leerlingen zijn met de webquest.
De docent loopt in de klas rond om ervoor te zorgen dat de leerlingen bezig zijn met de webquest.
Leerlingen werken voor de laatste maal aan de webquest in de klas.
De volgende les moeten de leerlingen alles inleveren.
Er wordt gewerkt aan het onderdeel “writing a formal persuasive letter”.
Rondlopen in de klas om mogelijke vragen te beantwoorden.
Logboeken inkijken.
Leerlingen eraan herinneren dat alles aan het begin van de volgende les ingeleverd moet worden.
De docent controleert het logboek van de leerlingen.
De docent controleert hoe ver de leerlingen zijn met de webquest.
De docent loopt in de klas rond om ervoor te zorgen dat de leerlingen bezig zijn met de webquest.
Leerlingen leveren de producten in van de webquest
Docent neemt de producten van de webquest in ontvangst aan het begin van de les.
Docent probeert ze zo snel mogelijk na te kijken.
Te gebruiken hand-out voor de klas:
Project My favourite
Almost every teenager has an idol. During this project you are going to work on a webquest called My favourite…. Almost every one of you will want to know a bit more about your idol. You’re in luck! During the first part of the webquest you can look up information about your favourite idol! I’m sure that everyone would jump at the chance of winning tickets to see your idol! Again you’re in luck! A radio program has a competition. The person who writes the most persuasive formal letter will win tickets to see their idol!
So what we are going to do during these 5 lessons:
During the first lesson ( which is this one) the webquest is explained to you.
Within the first lesson you will also receive a few pieces of paper on which you have to fill in your logbook.
Your teacher divides you into groups of 3.In these groups you are going to pink out an idol of your choosing.
Before the end of the first lesson you will have chosen an idol and you will have informed your teacher of your choice.
If we have time left during this first lesson you can start working on the webquest.
During the second lesson, you are going to start working on the webquest. This is done in the assigned groups.
At the end of this lesson you will have to fill in the logbook you received during the first lesson.
Than we have the third lesson. Well, you are all still working on the webquest , this means you are all working very hard. Your teacher will ask you to show your logbook during the lesson.
So remember to fill in your logbook after each lesson.
Fourth lesson. During this lesson the assignment is still working on the webquest. And again your teacher will ask you to show your logbook during the lesson.
Fifth lesson. During this lesson you will have to be as far as putting the finishing touches on the last assignment of the Webquest. If not you still have a lot of work to do!
At the beginning of the sixth lesson you will have to hand in all the work you did during the project lessons. So please have everything printed out neatly and put in a binder for your teacher to check and grade.
The webquest works as follows:
Under the heading Introduction you can re-read what the webquest is about.
Under the heading Process ( Du: Werkwijze) you will find the instructions for the assignments and several helpful links to sites.
Under the heading Sources you will find all the links in a nice schedule. You can find these links in the Process as well.
Under the heading Evaluation you can see what we teachers find important and what you have to do to get a Pass or Good Pass.
Tips en mogelijke valkuilen:
Kijk naar de principes van coöperatief leren dit zorgt voor een beter beklijf rendement bij de leerlingen.
Houdt de leerlingen goed in de gaten tijdens de lessen zodat ze zo min mogelijk de kans krijgen om elkaar te helpen bij het tweede gedeelte van de webquest.
Mogelijke valkuilen:
Leerlingen proberen altijd om elkaar te helpen probeer ze dus zo veel mogelijk in de gaten te houden.
Het vergeten om de logboeken te controleren